de BACIU BOGDAN CRISTIAN » 22 Ian 2024
Buna ziua,
In opinia mea iata cum sta situatia:
In principiu, Asociatiile de proprietari sunt organizatii non profit si nu agenti economici impozabili, deci nu au obligatia inregistrarii E-factura. Facturile emise din programul E-bloc manager catre proprietarii persoane juridice NU sunt obligatorii prin lege. Conform legii, Asociatiile de proprietari sunt obligate sa intocmeasca Listele de plata care sunt echivelente cu o "factura colectiva". De altfel, in instanta pentru proba cu inscrisuri pentru dovedirea datoriilor se prezita Lista de plata si nu Facturi.
Totusi, daca se obtin venituri de orice fel, Asociatiile devin "agenti economici" si trebuie sa se inregistreze la E factura pentru a transmite acele facturi de venituri/chirii etc. catre clienti si sa plateasca IMPOZIT pe venituri daca sumele provenite nu sunt cheltuite in acelasi an.
Cu privire la facturile emise de la furnizori, aceastea, pana la jumatatea anului 2024, se vor trimite in paralel si fizic/PDF si E-factura. De altfel, se ia in discutie ca varianta PDF sa fie cumva atasata la E-factura pentru viitor.
Deci, pentru Asociatiile care nu obtin venituri, nu ar fi necesara inscrierea in sistemul E-factura decat pentru preluarea facturilor de la furnizori daca dupa luna IUNIE 2024 acestea nu vor mai fi trimise. Eu consider ca facturile se vor putea regasi in viitor in format PDF pe platformele tuturor furnizorilor de utilitati - va faceti cont pe platforma pentu Bucuresti la ApaNova, Termoenergetica, Engie, Enel, Hidroelectrica si va descarcati facturile ca orice persoana fizica. In plus cred ca acestea vor fi trimise in mod automat de catre furnizori pe email, la fel ca la persoanele fizice.
O zi placuta!